dilluns, 20 de desembre del 2010
Dones reporteres
Avui ems reunit les Dones Reporteres de Mataró per la preparació del proper programa d'Amb veu de Dona del dia 3 de gener de 2011. Us volem desitjar a tots i totes que passeu unes molt bones festas i feliç any nou¡¡¡
dimecres, 17 de novembre del 2010
Presentació contertulianes i contertulià
Introducció al debat /tertúlia sobre Violència de Gènere
Massa sovint sentim parlar d’agressions a les dones. La paraula violència i més concretament violència de gènere, ens produeix cert mal estar quan ho sentim, malestar i impotència davant d’una lacra que patim a la nostra societat
Sortosament l’ordre social democràtic ens ha permès que puguem definir i mesurar la violència, i que alhora s’hagi creat i modificat la legislació.
Però tot i això no n’hi ha prou. Voldríem avui analitzar algunes de les raons que porten a aquestes actuacions.
Són restes d’una organització social patriarcal? És aquest un fet que no és dóna en societats matriarcals?
La violència sovint és difícil de percebre fins que no es visible. Denunciar-ho ha estat un pas important per poder considerar-ho un problema social i per tant prendre consciencia per poder rebutjar-ho
La violència produeix trastorns: l’estrès posttraumàtic, la síndrome de la dona maltractada, la depressió. Quins sortides trobem davant d’aquestes seqüeles
L’educació i els mitjans de comunicació tenen un paper important davant d’aquesta problemàtica, però quina actitud social hem d’adoptar per alleugerir la violència?
De tot això i més…. voldríem parlar-ne aquesta tarda amb les nostres i el nostre convidat
Tot seguit la Lea ens els presenta.
Presentació contertulianes i contertulià
Meritxell Puyané, psicòloga del CIRD
Carmen Muñoz, advocada
Montse Prat, infermera de l’Hospital de Mataró
Pilar González Biescas, psicòloga del Centre de psicologia de Mataró i col•laboradora de Dones Reporteres.
Juanjo Compairé, president de la Associació AHIGE de Barcelona.
Tuoraya, Dona Reportera
Inici tertúlia/debat
Històricament la violència de gènere ha estat tant arrelada a la nostra societat que ens costa identificar-la
1.Quan parlem de violència de gènere, de què parlem…?
2.El 1993, l´ONU, va reconèixer els drets de les dones com a drets humans. I va declarar que la violència contra les dones suposava una violació contra el drets humans. Per tant qualsevol agressió suposa una vulneració dels drets humans. Això suposa tenir un marc legal ,que ens pot garantir des d’ on podem actuar?
Comentari previ de la cançó que ve a continuació
Minuts musicals
Continuació de la tertúlia/debat
3.Parlem en general de violència de gènere, però sota aquests concepte hi ha varies formes de maltractament: psicològic, d’abús personal, d’explotació sexual, etc… També detectem diferents maneres de manifestar aquestes agressions a vegades de resposta física, però també d’altres que es manifesten d’una manera més invisible
4.L´essència patriarcal és la representació de la masculinitat a través del domini de la dona. Hi ha associacions com la que pertany en Juanjo “homes per la igualtat”, que pretenen trencar aquests estereotips.
Juanjo, quin és el vostre planteig?......Què en penseu les demés?
5 La violència contra les dones no és un fenomen aïllat, ni circumstancial, és dóna en totes les classes socials i en diverses etapes de la vida. Hem d’entendre, doncs, que és un problema estructural de la societat?
6.L´educació és un element clau, d’anàlisi, de reflexió d’educació d’aquesta igualtat que volem entre homes i dones. I ben segur hi ha una etapa important en la formació que és l’adolescència. De fet les jornades que organitza el CIRD, aquest any, van adreçades aquesta etapa.Com ho veieu?
7.Els mitjans de comunicació també juguen un paper important en tot això que parlem. El llenguatge que utilitzen és l’adequat?.Hi ha opinions que diuen que si no se’n parlés tant seria millor…?Alguns relaty-shows, afavoreixen certes actituds….?Què en penseu?
Agenda
DISSABTE 20 NOVEMBRE
Acció teatral al carrer: ”Teixint un mon sense violència”
A les 6h de la tarda a la plaça Santa Anna
Organitzat per les vocalies de dones de la ciutat.
DIMECRES 24 DE NOVEMBRE
Tertúlia: “Què pensa el jovent de la violència de gènere?”
Dins del programa Els Joves TV.
Emès per Mataró Ràdio al 89.3 de la FM a un quart de 10h del vespre.
Organitzat per Joves TV
DIJOUS 25 DE NOVEMBRE
Lectura del manifest institucional
Davant de l’Ajuntament a les 12h del migdia
Teatre: Olor d’ocell
Al Casal Aliança, carrer Bonaire, 25, a les 8 del vespre
Organtitza la Vocalia de Dones Laia la Arquera
DIMARTS 30 NOVEMBRE
Cinefòrum: “No estàs sola, Sara”
Al Centre Cívic Rocafonda, carrer Poeta punsola, 47, a les 7h de la tarda.
Organitza la Vocalia de Dones de Rocafonda
DEL 19 AL 20 DE NOVEMBRE
VI Fòrum contra les Violències de Gènere
Al Espai Francesca Bonnemaison, de 10h del matí a les 8h del vespre
Carrer Sant Pere Més Baix, 7. Barcelona
Organitza la Plataforma unitària contra les violències de gènere amb la col•laboració de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i la Diputació de Barcelona.
Tancament
dilluns, 18 d’octubre del 2010
1.Què podríem dir de la matèria primera a l’hora de cuinar? Menjar energètic, ecològic,ben combinat…?
Introducció al tema Salut i Alimentació
En el programa d’avui volem conversar sobre l´ Alimentació i la Salut. Hem preparat el programa l’equip de dones reporteres ,i avui el locutarem la Mercè i jo mateixa la Pili
Podríem orientar la nostra conversa sobre quins són els aliments més necessaris per mantenir una bona salut al llarg de la vida, però voldríem donar-hi una altre caire i es …parlar d’altres elements que sovint ajuden a que els aliments aconsegueixin la finalitat que ens proposem i que sovint són elements que afegeixen valor a la nutrició.
És per això que diem:
VALOR NUTRICIONAL, PERÒ TAMBÉ D’ALTRES VALORS.
L’art de cuinar
Aquest art, aquest valor, comença en l’acció prèvia que suposa anar a comprar.
Cal seleccionar els aliments, pensant amb el que vull fer, però també és important pensar amb el color, amb la textura, amb la forma, amb la mida.
Podem cuinar activament, és a dir fent un tipus de menjar que necessiti que hi estiguem a sobre, que l’acompanyem en la seva realització. D’altres en canvi necessiten fer el seu procés tot sol. Fent xup-xup en té prou. Què important és, però la mirada en aquest xup-xup.
Hem de parlar també de l’espai on ho fem. La cuina ha de ser aquell lloc, aquell racó que ens hi sentim còmodes i que el sentim com a propi
L’art de menjar.
Els rituals, les litúrgies, sovint acaben donant el toc en allò que fem. També el menjar necessita d’aquest embolcall. No val menjar de qualsevol manera! La taula ben preparada, les estovalles adequades, aquella vaixella…. Faciliten aquest acte social, relacional, d’amistat i de viure amb més intensitat, que sovint és el compartir el menjar.
Alimentar-se correctament, tot un art.
Cal que mengen cada dia de la setmana el que toca…? O bé podem ser més innovadores i trencar les rutines, improvisant combinacions diferents…?
Quines han de ser les quantitats d’aliment que hem de prendre? Ens hem d’afartar o bé alimentar-se correctament també és un art?
De tot això en voldríem parlar amb les nostre tertulianes
Però abans de presentar-vos-les . Voldríem introduir un element que titulem “cuinar des d’una perspectiva de gènere”. Cuinem igual els homes i les dones? Les sensibilitats diferents també es noten cuinant? Tradicionalment la dona ha estat l’encarregada de cuinar, és la que ha estat a la cuina.
Ens preguntem, per què hi ha cuiners molt pioners i tantes cuineres invisibles…?
Aquests altres valors són el que ajuden a que tot plegat tingui més significat, ens agradi més, sigui millor, cal però una actitud positiva perquè tot això ho aconseguim.
Presentació de les contertulianes
Pilar Ibern “Gavina”, autora del llibre Tots a taula
Eva Garriga, deixeble de Montserrat Bradfort, propulsora de la alimentació natural energètica
Pregunta a les contertulianes per centrar la tertúlia
Parlàvem en la introducció de la importància de cuinar correctament i sobretot fer-ho amb il•lusió i amb ganes….
1.Què podríem dir de la matèria primera a l’hora de cuinar? Menjar energètic, ecològic,ben combinat…?
dimarts, 7 de setembre del 2010
dimarts, 31 d’agost del 2010
Les Dones Reporteres de Mataró hem finalitzat la tercera temporada de Amb Veu de Dona
Les Dones Reporteres de Mataró hem finalitzat la tercera temporada de Amb Veu de Dona. Enguany han estat 20 programes de 50 minuts, en directe! Si, si ,...a l’inici d’aquesta temporada ens vàrem llançar a fer el programa en directe, la qual cosa ha suposat guanyar en ritme, espontaneïtat, decisió i organització del temps. Ha estat un repte que, amb més o menys esforç, hem anat assolint programa rere programa i nosaltres, ens sentim molt satisfetes. També hem consolidat la figura de “conductora del programa” que havíem incorporat la temporada passada i hem fet petites incursions al gènere de les tertúlies i a les falques publicitàries que ens ha permès crear les nostres pròpies falques promocionals i donar-nos a conèixer des d’altres espais radiofònics de Mataró ràdio.
També, progressivament, ens hem anat sentint còmodes en la preparació i realització de programes monogràfics sobre temes d’actualitat o simplement sobre temes que a nosaltres ens interessava tractar. Els monogràfics ens han permès donar més força als continguts, aprofundir en determinats temes, com sempre, des d’una perspectiva de gènere i cohesionar més el grup que el preparava, ja que entre totes havíem d’escollir el tema i l’enfocament que li donàvem, fer el disseny dels programes, buscar informació per empapar-nos dels temes,etc . Monogràfics sobre la formació de la dona al llarg de la vida, la violència de gènere, el rol de les dones al segle XXI, la ciutat amb ulls de dona, història de l’educació en les escoles, la prostitució, les noves masculinitats, la reivindicació dels drets laborals per part de les dones, etc
Aquest any, ha estat l’any d’obertura cap a grups i entitats més enllà de Mataró i rodalies. Hem estès la nostra xarxa de contactes a Barcelona i àrea metropolitana. Ens varen convidar a participar com a ponents a les jornades “Connectant Camins de Pau” d’Hospitalet organitzades per la Fundació Akwaba , com a dones reporteres, a la presentació en públic del document base de la Xarxa Catalana sobre la trata de persones i com a oients a les Jornades “Valors Femenins” organitzades per les dones maçones.
Des de que, al 2008, vàrem inicar-nos al món radiofònic, el nostre col·lectiu ha estat format per dones i, per tant, la realització dels programes ha estat portada a terme exclusivament per dones. Fins ara hem cregut necessari tenir aquest espai de dones i consolidar-lo. Enguany, però, hem fet una passa més i hem obert el nostre programa a la participació d’homes que, com nosaltres, d’alguna manera o altre volen i estan treballant des de diferents àmbits per la igualtat home-dona i per uns nous valors i models de masculinitat diferents. Pensem que, tant nosaltres com el programa, hem arribat a la suficient maduresa per fer aquest pas tant important. Seguim pensant que el nostre programa, ha de tenir una clara perspectiva de gènere, ha de ser d’interès tant per dones, com per homes i per tant, és necessària la veu dels homes que, com nosaltres, volen transformar el model de societat patriarcal i masclista i escurçar o eliminar del tot les desigualtats entre homes i dones per arribar a aconseguir, algun dia, les mateixes oportunitats socials.
dilluns, 12 de juliol del 2010
Però volem saber una mica d’Història de la Educació. De les escoles del segle XIX principis del XX
Dones Singulars; la Rosy, Cultura i Dones; la secció de Fem Xarxa les nostres companyes Encarna
i Touraya, i la Conducció la que us parla , la Marisa. El Carles ens acompanya fent la realització des
del Control Tècnic. Bona tarda a tots i totes!
Recordem als nostres oients que en la secció Apunt psicològic contem amb la col•laboració de la Paloma Azpilicueta i la Pilar González del Centre de psicologia de Mataró. Paloma, la Pili i tu, quina educació creieu que és millor, la d’abans o la d’ara? (RESPON) I els nens, estan més preparats psicològicament per aprendre més ràpid avui en dia, o abans ho estaven més?
Però volem saber una mica d’Història de la Educació. De les escoles del segle XIX principis del XX que estem segures que divergeixen amb diferència de les actuals. Pili, tenim en la secció de Dones Singulars, la persona idònia què ens explicarà tot això, oi que si? de qui es tracta? (RESPON)
Rosi, ens parlaràs de Rosa Sensat, explica’ns què va fer i per què nosaltres, avui volem parlar de ella en la secció Cultura i Dones, (RESPON). Desprès de la seva mort es va crear una institució amb el seu nom. No va tenir gaire acceptació en el seu moment, per què? era massa avançada en el seu temps?(RESPON)
Encarna, Touraya a qui entrevistareu desprès de la secció de la Rosi a Fem Xarxa? (RESPONEN) Aquesta tarda tenim tres noms de dones. Tres noms que ens ajudaran a entendre la situació actual de la docència escolar com preparació al seu futur fent, al mateix temps, una ullada al passat.
Donem pas a la primera secció de la tarda.
Separador Apunt psicològic
Educació, psicologia i civilització
¿Per a què serveixen tant temps, esforç i diners –des d’un punt de vista psicològic, individual i social–
dedicats a l’educació (i dic «educació» i no només «ensenyament»)?
¿Val la pena aquest immens treball que fan els pares, els mestres i la societat tota a través de les seves administracions?
Els pares són una part importantíssima en l’educació de les persones, però avui em centraré sobre tot en l’escola.
Sovintegen les crítiques a l’escola, la seva funció, el seu paper, els seus horaris, els seus mètodes… Es diu que l’escola prepara més pel passat que pel futur, que ensenya coses antiquades o no massa útils o amb mètodes passats de moda. En certa manera, és veritat. Malgrat les revisions de plans educatius, d’organització dels sistema, l’escola prepara més –en molts aspectes– per coses que coneixem i que ja existeixen, i no tant pel futur. Això, en bona part, és inevitable. Tot aquest immens sistema no s’improvisa, i les organitzacions i institucions –totes elles, incloses les polítiques, les sanitàries, les policials– tenen una inèrcia, una tendència a repetir coses de manera gairebé automàtica. Innovar és molt difícil en qualsevol terreny.
La capacitat d’innovació depèn, òbviament, d’un cert tarannà personal, de complexes dinàmiques de grup, dels diners que s’inverteixen en la formació del personal però, també, d’un impuls social renovador i creatiu, d’una il•lusió i una empenta que no es donen massa sovint i que, en el moment actual, per dir-ho així, brillan bastante por su ausencia.
Els que som una mica grans vam viure aquest impuls social innovador i aquesta il•lusió en les acaballes del franquisme i durant la transició. D’aquí van sortir les ingents energies necessàries per canviar tantes coses que necessitaven ser renovades, entre elles l’educació.
Sense voler menystenir en absolut el moment actual i les seves aportacions –les comparacions són odioses–, fóra bo, molt bo, que tots plegats (pares, docents, altres professionals lligats a l’educació i a l’administració) ens tornéssim a il•lusionar, a agafar força i empenta per renovar l’educació.
Sigui com sigui, jo ho dic sempre: ¿Què seria de nosaltres –i quan dic «nosaltres» vull dir la societat en el seu conjunt– sense l’esforç educatiu de les famílies i sense els professionals de l’ensenyament?
La vida en comú seria directament «invisible»: no hi ha policia que pugui controlar els impulsos destructius o agressius si no hi ha un control intern, una capacitat d’espera, la possibilitat de reflexionar, la capacitat de tenir present i respectar l’existència de l’altre, la capacitat de cooperar o col•laborar amb les demés persones… i tants altres recursos personals i socials que només s’aconsegueixen a través de l’educació, entesa en sentit ampli.
Per això, innovem, renovem, unim forces tots plegats, busquem les maneres d’interessar els alumnes, d’implicar i fer partícips els nens i adolescents de l’aventura del coneixement, per poder dur a terme aquesta tasca civilitzadora.
Desprès d’aquesta aportació de la Paloma tan encoratjadora i plena de força, entrem en la secció de Dones Singulars. La Pili ens presentarà la primera convidada de la tarda .
(Dones Singulars)
En la secció Cultura i Dones, la Rosi ens explicarà qui va ser la Rosa Sensat i què va significar la seva obra en la docència
Rosa Sensat i Vilà (el Masnou, 1873 - Barcelona, 1961) Va estudiar magisteri a Barcelona recolzada per la família Ferrer. Als 15 anys es va fer càrrec de l'escola municipal de Masnou. Va guanyar una plaça en una escola de pàrvuls a Girona al 1892.
Va estudiar a la Escuela Central de Magisterio de Madrid on va aprovar un Curs Normal que contenia vint-i-dues assignatures. Més endavant, va tornar a la capital per ocupar una plaça d'auxiliar de pàrvuls, durant quatre anys.
Al 1900 va guanyar les oposicions de Labors i la van destinar a Alacant. Fou a Alacant on va poder portar a terme les seves idees per primer cop amb les classes de Ciències físico-naturals. Es casa al 1903, amb David Ferrer, el fill del matrimoni Ferrer. S'instal•là definitivament a Barcelona on hi va tenir dos fills.
Al 1908 passà a l'Escola Pública unitària de la Diagonal i es allà on començà els seus diaris de mestra. Intenta que les seves classes estiguin molt connectades amb el món real i organitza moltes sortides. També fomenta la part sensitiva de les seves alumnes.
Passà sis mesos a Bèlgica i Suïssa amb un grup de mestres per recollir informació sobre les estratègies pedagògiques de les escoles europees. Ha de recollir aquesta informació per la Junta de Ampliación de Estudios.
Al 1914 es creà la primera Escola del Bosc. Aquesta escola va néixer amb la intenció d'oferir als nens i nenes de Barcelona amb problemes respiratoris, una escola on poguessin gaudir d'un entorn més saludable, sense la contaminació de la ciutat. I la primera directora de l'Escola del Bosc a la secció
nenes va ser Rosa Sensat.
Al 1921 rep l'encàrrec de dissenyar el pla d'estudis de l’ Institut de Cultura i Biblioteca Popular de la Dona. Rosa Sensat estableix un pla d'estudis força ampli per a les dones obreres i de classe mitjana. Durant molts anys ocuparà el càrrec de presidenta de la Secció Permanent d'educació, amb col•laboració de la seva filla, Àngels Ferrer i Sensat, com a vocal. Aquest pla d'estudis inclou un ensenyament secundari i un ensenyament professional.
Puja música
Rosa Sensat mai va defensar el feminisme més radical. El seu feminisme vol conjugar els vells i els nous valors. La llibertat de la dona per l'educació i el treball no ha d'estar en contra del rol de mare i mestressa de casa. S'han de dignificar les feines de la llar i el fet de ser mare, les dones han de ser instruïdes per a aquestes feines. Si les dones se senten realitzades amb aquestes tasques de la llar, no hauran de treballar fora.
Al 1931 es fa càrrec del grup escolar Milà i Fontanals on troba un ambient molt diferent al que hi havia deixat a l'Escola del Bosc. És una escola popular molt mal organitzada. Rosa Sensat aconsegueix que aquesta escola millori molt la seva situació. Aquesta etapa de la seva vida queda molt trasbalsada per la victòria franquista i la jubilen a l'any 1938, quasi bé quan complia 70 anys. Va morir als 88 anys a Barcelona.
Les seves filles també estaven implicades en la tasca educativa.
L’Associació de Mestres Rosa Sensat és un moviment de renovació pedagògica, del qual Marta Mata va ser-ne cofundadora l’any 1965 a Barcelona.
Té com a objectius la difusió de teories i pràctiques pedagògiques orientades al desenvolupament global de la persona, basades en el respecte per la personalitat de l’infant i la seva llibertat, i promotores de la participació activa dels infants en el seu propi aprenentatge.
La formació permanent dels mestres, basada en l'experimentació i alhora en la teoria, sempre passant per la reflexió individual i col•lectiva.
La consecució d'una escola pública, democràtica, laica i arrelada en la realitat del país, amb participació activa de tots els seus membres –mestres, pares i alumnes– en la gestió de l'escola i en la definició de la línia pedagògica del centre.
La Marta Mata, l'any 1999, és nomenada doctora honoris causa per la UAB, distinció que posa en relleu la seva tasca com a pedagoga, la lluita per la recuperació de la memòria històrica educativa a Catalunya després de la guerra civil i la defensa de l'escola pública, democràtica i catalana. El 2000 i en representació de l'Escola de Mestres Rosa Sensat, recull el XXè
FALCA DONES REPORTERES
Ara coneixerem una mica més a la Fina Buil i la seva feina com a directora del Institut Satorras de la nostra ciutat. La entrevistaran la Touraya i la Encarna en la secció de Fem Xarxa.
Avui entrevistem a la Fina Buil, directora del Institut de Educació i Secundària, Alexandre Satorras
1. Explica’ns com és el centre on treballes. El nombre de nois i noies, que hi ha. Quants professors, etc…
2. Hem sentit a la Montse que ens explicava com era l’escola d’abans. Hi veus diferències?
3. La funció dels centres educatius en aquests moment, no és gens fácil.Com porteu el tema de l’autoritat
4. Els temps, han canviat. Quin paper fan els llibres actualment? Què passa amb els ordinadors?
5. Hi ha persones que desconfien que els joves aprenguin a través d’Internet. Els sembla que perden el temps. És veritat?
6. Quin paper fan els pares en l’educació?
7. Suposo que ara, més que tenir memòria, s’han de tenir eines per fer un millor aprenentatge.Com funciona?
8. Ara que tornem de vacances i amb les piles carregades , com ho feu per tenir força durant tot elcurs?Treballar de mestra ara, no és fàcil…
9. T’imagines com serà el futur de l’educació d’aquí 25 anys?, o d’aquí 10 anys…No cal que anem tant lluny
Gràcies, per l’estona que ens has dedicat, però sobretot per dedicar-te a una feina, tant maca, tant important I sovint poc valorada.
COMIAT
Fins aquí el que ha donat de si el programa d’avui. Esperem que us hagi agradat aquest monogràfic de la Història de la docència, en el que creiem que hem après moltes coses.
Agraïm la presència aquesta tarda de la Montse Gurrera, pedagoga i la Fina Buil, directora del Institut Satorras,que han dedicat una mica del seu temps per estar amb nosaltres.
Al Carles per la realització des del Control Tècnic, està clar!
I a vosaltres, per acompanyar-nos durant aquests 50 minuts de programa.
Us esperem el pròxim dilluns de 4 a 5 de la tarda en el 89.3 de la FM a Mataró Ràdio.
Som Dones Reporteres de Mataró!
i Touraya, i la Conducció la que us parla , la Marisa. El Carles ens acompanya fent la realització des
del Control Tècnic. Bona tarda a tots i totes!
Recordem als nostres oients que en la secció Apunt psicològic contem amb la col•laboració de la Paloma Azpilicueta i la Pilar González del Centre de psicologia de Mataró. Paloma, la Pili i tu, quina educació creieu que és millor, la d’abans o la d’ara? (RESPON) I els nens, estan més preparats psicològicament per aprendre més ràpid avui en dia, o abans ho estaven més?
Però volem saber una mica d’Història de la Educació. De les escoles del segle XIX principis del XX que estem segures que divergeixen amb diferència de les actuals. Pili, tenim en la secció de Dones Singulars, la persona idònia què ens explicarà tot això, oi que si? de qui es tracta? (RESPON)
Rosi, ens parlaràs de Rosa Sensat, explica’ns què va fer i per què nosaltres, avui volem parlar de ella en la secció Cultura i Dones, (RESPON). Desprès de la seva mort es va crear una institució amb el seu nom. No va tenir gaire acceptació en el seu moment, per què? era massa avançada en el seu temps?(RESPON)
Encarna, Touraya a qui entrevistareu desprès de la secció de la Rosi a Fem Xarxa? (RESPONEN) Aquesta tarda tenim tres noms de dones. Tres noms que ens ajudaran a entendre la situació actual de la docència escolar com preparació al seu futur fent, al mateix temps, una ullada al passat.
Donem pas a la primera secció de la tarda.
Separador Apunt psicològic
Educació, psicologia i civilització
¿Per a què serveixen tant temps, esforç i diners –des d’un punt de vista psicològic, individual i social–
dedicats a l’educació (i dic «educació» i no només «ensenyament»)?
¿Val la pena aquest immens treball que fan els pares, els mestres i la societat tota a través de les seves administracions?
Els pares són una part importantíssima en l’educació de les persones, però avui em centraré sobre tot en l’escola.
Sovintegen les crítiques a l’escola, la seva funció, el seu paper, els seus horaris, els seus mètodes… Es diu que l’escola prepara més pel passat que pel futur, que ensenya coses antiquades o no massa útils o amb mètodes passats de moda. En certa manera, és veritat. Malgrat les revisions de plans educatius, d’organització dels sistema, l’escola prepara més –en molts aspectes– per coses que coneixem i que ja existeixen, i no tant pel futur. Això, en bona part, és inevitable. Tot aquest immens sistema no s’improvisa, i les organitzacions i institucions –totes elles, incloses les polítiques, les sanitàries, les policials– tenen una inèrcia, una tendència a repetir coses de manera gairebé automàtica. Innovar és molt difícil en qualsevol terreny.
La capacitat d’innovació depèn, òbviament, d’un cert tarannà personal, de complexes dinàmiques de grup, dels diners que s’inverteixen en la formació del personal però, també, d’un impuls social renovador i creatiu, d’una il•lusió i una empenta que no es donen massa sovint i que, en el moment actual, per dir-ho així, brillan bastante por su ausencia.
Els que som una mica grans vam viure aquest impuls social innovador i aquesta il•lusió en les acaballes del franquisme i durant la transició. D’aquí van sortir les ingents energies necessàries per canviar tantes coses que necessitaven ser renovades, entre elles l’educació.
Sense voler menystenir en absolut el moment actual i les seves aportacions –les comparacions són odioses–, fóra bo, molt bo, que tots plegats (pares, docents, altres professionals lligats a l’educació i a l’administració) ens tornéssim a il•lusionar, a agafar força i empenta per renovar l’educació.
Sigui com sigui, jo ho dic sempre: ¿Què seria de nosaltres –i quan dic «nosaltres» vull dir la societat en el seu conjunt– sense l’esforç educatiu de les famílies i sense els professionals de l’ensenyament?
La vida en comú seria directament «invisible»: no hi ha policia que pugui controlar els impulsos destructius o agressius si no hi ha un control intern, una capacitat d’espera, la possibilitat de reflexionar, la capacitat de tenir present i respectar l’existència de l’altre, la capacitat de cooperar o col•laborar amb les demés persones… i tants altres recursos personals i socials que només s’aconsegueixen a través de l’educació, entesa en sentit ampli.
Per això, innovem, renovem, unim forces tots plegats, busquem les maneres d’interessar els alumnes, d’implicar i fer partícips els nens i adolescents de l’aventura del coneixement, per poder dur a terme aquesta tasca civilitzadora.
Desprès d’aquesta aportació de la Paloma tan encoratjadora i plena de força, entrem en la secció de Dones Singulars. La Pili ens presentarà la primera convidada de la tarda .
(Dones Singulars)
En la secció Cultura i Dones, la Rosi ens explicarà qui va ser la Rosa Sensat i què va significar la seva obra en la docència
Rosa Sensat i Vilà (el Masnou, 1873 - Barcelona, 1961) Va estudiar magisteri a Barcelona recolzada per la família Ferrer. Als 15 anys es va fer càrrec de l'escola municipal de Masnou. Va guanyar una plaça en una escola de pàrvuls a Girona al 1892.
Va estudiar a la Escuela Central de Magisterio de Madrid on va aprovar un Curs Normal que contenia vint-i-dues assignatures. Més endavant, va tornar a la capital per ocupar una plaça d'auxiliar de pàrvuls, durant quatre anys.
Al 1900 va guanyar les oposicions de Labors i la van destinar a Alacant. Fou a Alacant on va poder portar a terme les seves idees per primer cop amb les classes de Ciències físico-naturals. Es casa al 1903, amb David Ferrer, el fill del matrimoni Ferrer. S'instal•là definitivament a Barcelona on hi va tenir dos fills.
Al 1908 passà a l'Escola Pública unitària de la Diagonal i es allà on començà els seus diaris de mestra. Intenta que les seves classes estiguin molt connectades amb el món real i organitza moltes sortides. També fomenta la part sensitiva de les seves alumnes.
Passà sis mesos a Bèlgica i Suïssa amb un grup de mestres per recollir informació sobre les estratègies pedagògiques de les escoles europees. Ha de recollir aquesta informació per la Junta de Ampliación de Estudios.
Al 1914 es creà la primera Escola del Bosc. Aquesta escola va néixer amb la intenció d'oferir als nens i nenes de Barcelona amb problemes respiratoris, una escola on poguessin gaudir d'un entorn més saludable, sense la contaminació de la ciutat. I la primera directora de l'Escola del Bosc a la secció
nenes va ser Rosa Sensat.
Al 1921 rep l'encàrrec de dissenyar el pla d'estudis de l’ Institut de Cultura i Biblioteca Popular de la Dona. Rosa Sensat estableix un pla d'estudis força ampli per a les dones obreres i de classe mitjana. Durant molts anys ocuparà el càrrec de presidenta de la Secció Permanent d'educació, amb col•laboració de la seva filla, Àngels Ferrer i Sensat, com a vocal. Aquest pla d'estudis inclou un ensenyament secundari i un ensenyament professional.
Puja música
Rosa Sensat mai va defensar el feminisme més radical. El seu feminisme vol conjugar els vells i els nous valors. La llibertat de la dona per l'educació i el treball no ha d'estar en contra del rol de mare i mestressa de casa. S'han de dignificar les feines de la llar i el fet de ser mare, les dones han de ser instruïdes per a aquestes feines. Si les dones se senten realitzades amb aquestes tasques de la llar, no hauran de treballar fora.
Al 1931 es fa càrrec del grup escolar Milà i Fontanals on troba un ambient molt diferent al que hi havia deixat a l'Escola del Bosc. És una escola popular molt mal organitzada. Rosa Sensat aconsegueix que aquesta escola millori molt la seva situació. Aquesta etapa de la seva vida queda molt trasbalsada per la victòria franquista i la jubilen a l'any 1938, quasi bé quan complia 70 anys. Va morir als 88 anys a Barcelona.
Les seves filles també estaven implicades en la tasca educativa.
L’Associació de Mestres Rosa Sensat és un moviment de renovació pedagògica, del qual Marta Mata va ser-ne cofundadora l’any 1965 a Barcelona.
Té com a objectius la difusió de teories i pràctiques pedagògiques orientades al desenvolupament global de la persona, basades en el respecte per la personalitat de l’infant i la seva llibertat, i promotores de la participació activa dels infants en el seu propi aprenentatge.
La formació permanent dels mestres, basada en l'experimentació i alhora en la teoria, sempre passant per la reflexió individual i col•lectiva.
La consecució d'una escola pública, democràtica, laica i arrelada en la realitat del país, amb participació activa de tots els seus membres –mestres, pares i alumnes– en la gestió de l'escola i en la definició de la línia pedagògica del centre.
La Marta Mata, l'any 1999, és nomenada doctora honoris causa per la UAB, distinció que posa en relleu la seva tasca com a pedagoga, la lluita per la recuperació de la memòria històrica educativa a Catalunya després de la guerra civil i la defensa de l'escola pública, democràtica i catalana. El 2000 i en representació de l'Escola de Mestres Rosa Sensat, recull el XXè
FALCA DONES REPORTERES
Ara coneixerem una mica més a la Fina Buil i la seva feina com a directora del Institut Satorras de la nostra ciutat. La entrevistaran la Touraya i la Encarna en la secció de Fem Xarxa.
Avui entrevistem a la Fina Buil, directora del Institut de Educació i Secundària, Alexandre Satorras
1. Explica’ns com és el centre on treballes. El nombre de nois i noies, que hi ha. Quants professors, etc…
2. Hem sentit a la Montse que ens explicava com era l’escola d’abans. Hi veus diferències?
3. La funció dels centres educatius en aquests moment, no és gens fácil.Com porteu el tema de l’autoritat
4. Els temps, han canviat. Quin paper fan els llibres actualment? Què passa amb els ordinadors?
5. Hi ha persones que desconfien que els joves aprenguin a través d’Internet. Els sembla que perden el temps. És veritat?
6. Quin paper fan els pares en l’educació?
7. Suposo que ara, més que tenir memòria, s’han de tenir eines per fer un millor aprenentatge.Com funciona?
8. Ara que tornem de vacances i amb les piles carregades , com ho feu per tenir força durant tot elcurs?Treballar de mestra ara, no és fàcil…
9. T’imagines com serà el futur de l’educació d’aquí 25 anys?, o d’aquí 10 anys…No cal que anem tant lluny
Gràcies, per l’estona que ens has dedicat, però sobretot per dedicar-te a una feina, tant maca, tant important I sovint poc valorada.
COMIAT
Fins aquí el que ha donat de si el programa d’avui. Esperem que us hagi agradat aquest monogràfic de la Història de la docència, en el que creiem que hem après moltes coses.
Agraïm la presència aquesta tarda de la Montse Gurrera, pedagoga i la Fina Buil, directora del Institut Satorras,que han dedicat una mica del seu temps per estar amb nosaltres.
Al Carles per la realització des del Control Tècnic, està clar!
I a vosaltres, per acompanyar-nos durant aquests 50 minuts de programa.
Us esperem el pròxim dilluns de 4 a 5 de la tarda en el 89.3 de la FM a Mataró Ràdio.
Som Dones Reporteres de Mataró!
dimarts, 1 de juny del 2010
Som Dones Reporteres de Mataró.
dimecres, 19 de maig del 2010
Títol programa: Amb veu de dona
Títol programa: Amb veu de dona
Data: 17 maig 2010
Intervenen al locutori: Marisa C., Fina, Pili, Tuoraya.
Col•laboradora: Paloma Azpilicueta.
Convidada: Roser Solà
Secció, locució i músiques
Continguts i entrevistades
1. Presentació i Benvinguda
Loc. Marisa
1. Presentació del programa monogràfic del Centenari de les primeres dones Universitàriesl.
2. Sumari:
Loc. Marisa, Fina, Paloma Azpilicueta, Pili, Tuoraya
2. Opinions, Apunt psicològic, Dones Singulars/ Fem Xarxa, Cultura i Dones, Agenda i Comiat
3. Secció: Opinions
Loc. Fina
3. Centenari de les primeres dones universitàries
4. Secció: Apunt psicològic
Loc. Paloma Azpilicueta
4. “Les dones i el desig de saber”
5. Secció: Dones Singulars
Loc. Pili
5. Entrevista a Roser Solà, escriptora
6. Secció: Fem Xarxa
Loc. Pili
6. Segona entrevista a la Roser Solà on explica les seves vivències a Nicaragua.
7. Secció: Cultura i Dones
Loc. Fina
7. Escrit sobre les tres primeres dones catalanes que van anar a la Universitat
8. Secció: Agenda
Loc. Marisa, Tuoraya
8. Informació sobre algunes activitats organitzades per l’Ajuntament de Mataró i sobre les Vocalies de la nostra ciutat
9. Secció: Comiat
Loc. Marisa
9. Comiat
dimarts, 13 d’abril del 2010
Som Dones Reporteres de Mataró.
Programa
3a Temporada Data:
12 abril 2010 Durada:
50 min
Autores i autors:
Dones reporteres de Mataró. Locuten: Marisa C., Lea, Cristina, Mercè, Nati. Col•laboradora: Pilar González. Convidades: Montse Niera, Maria Zaloña, Ana Garcia
Control : Carles Temps Locutori / Guio literari: text
Entra PP sintonia “Amelie” 10’’
Sintonia a 2P tota la presentació
Presentació + sumari: Marisa
Una tarda més de dilluns... Dones Reporteres comencem un nou programa d’“Amb veu de dona”.
Bona tarda a tothom!
Abans de començar, us volem agrair a totes les persones que ens esteu escoltant que sigueu aquí amb nosaltres. Esperem que ens acompanyeu durant aquests 50 minuts de programa, en el dial 89.3 de la FM, a Mataró Ràdio.
La nostra intenció és fer servir la nostra veu per exposar-vos aquells temes que ens preocupen des d’una perspectiva de gènere. Per exemple avui, us parlarem de la prostitució. Serà un programa monogràfic on intentarem esbrinar per què presenta tants problemes en la nostra societat. Així mateix, coneixerem més a fons què hi ha al darrere de les històries d’aquestes dones.
Puja música 2P
Música 2P SUMARI
Bona tarda, companyes Preparades per fer el sumari?
- Començarem amb la secció d’Opinions. Lea, el tema és la prostitució, Però, com ho enfocaràs?
- Seguirem amb l’Apunt psicològic que han preparat la Pilar González i la Paloma Azpilicueta del Centre de Psicologia de Mataró. Pilar, com tituleu el vostre article d’aquesta tarda? (RESPON)
- Hola, Cristina. A qui entrevistaràs a la secció de Dones Singulars? (RESPON)
- Mobilització veïnal al voltant del tema del prostíbul. Mercè, com has enfocat aquesta vegada la secció Fem Xarxa? - Nati, t’espero al final del programa per llegir l’Agenda a les nostres oients... (RESPON)
Lea, estàs preparada? (RESPON) Estem segures que aquestes Opinions que ens porta la nostra companya donaran molt per pensar...
(Opinions)
Bona tarda, Pilar! Tabús, hipocresia... heu fet una anàlisi molt interessant sobre la prostitució. No us perdeu l’Apunt psicològic d’aquesta tarda!
(Apunt psicològic)
Hola, Cristina! (RESPON) Desprès de tots els entrebancs que hem tingut amb la preparació del programa, crec que hem d’estar molt contentes perquè l’entrevista que faràs serà molt interessant. Estimades oients, no marxeu! Val la pena escoltar a aquesta Dona Singular.
(Dones Singulars)
Per a totes les persones que ara us incorporeu al nostre programa... sapigueu que esteu sintonitzant Mataró Ràdio. Som en el programa de “Amb veu de dona”, que s’emet tots els dilluns de 4 a 5 de la tarda, en el dial 89.3 de la FM.
Avui l’estem dedicant al tema de la prostitució. Mercè, bona tarda! (RESPON). Tal com ens has dit al començament, t’acompanyen dues dones que mantenen opinions ben oposades al voltant del tema d’avui. Oi? (RESPON) Donem pas així la secció Fem Xarxa...
(Fem Xarxa)
Nati, què et sembla? Fem una mica d’agenda per a les nostres oients? (RESPON)
Digue’ns, què fan a la VOCALIA DE DONES DEL PLA D’EN BOET?
Un taller d’iniciació a la informàtica
A càrrec de la nostra companya Encarna Siles.
Tots els dimar 4-6- del vespre.
I també un taller d’arteràpia.
A càrrec de Sandra Farré
Tots els dimarts de quatre a sis de la tarda.
Informació e inscripcions, de dilluns a dijous de sis de la tarda a vuit del vespre, a la seu de la Vocalia de Dones del Pla d’en Boet. Carrer Juan Sebastián Elcano, número sis.
Marisa, què ens ha arribat del CENTRE D’INFORMACIÓ I RECURSOS PER LA DONA?
L’exposició de Mercè Rodoreda.
Del quinze al trenta d’abril. De dilluns a dijous de nou a una del migdia i de quatre a set de la tarda. Els divendres de nou a una del migdia.
Lloc: En el mateix Centre, carrer Blai Parera, número sis. Entrada lliure.
I també un Seminari de bio dansa: “Movent cos i emocions”
Tots els dimecres del vint-i-u d’abril al vint-i-tres de juny
Des de tres quarts de sis a un quart de vuit del vespre.
Lloc: Centre Cívic Rocafonda, carrer Poeta Punsola, número quaranta set.
Activitat gratuïta amb inscripció prèvia. Places limitades.
Informació e inscripcions al Centre d’informació i Recursos de la Dona.
Carrer Blai Parera, número sis. Telèfon: 93 702 28 12
I ara, Nati, què ens has de dir de la VOCALIA DE DONES DE VISTA ALEGRE?
Que faran una Xerrada/Debat sobre el tema de la Prostitució.
A càrrec de Maribel Álvarez
El divendres trenta d’abril a dos quarts de vuit del vespre.
I el Sopar temàtic de dones
El dissabte cinc de juny a dos quarts de deu del vespre.
Informació e inscripcions a la Seu de l’Associació de Veïns de Vista Alegre. Carrer Almeria s/n
Marisa, què organitza la VOCALIA DE DONES DE ROCAFONDA?
Moltes activitats, Nati. Estan adreçades a totes les dones de la ciutat que vulguin participar-hi.
Tots els dimarts de set de la tarda a nou del vespre.
Lloc: en el Centre Cívic del barri, carrer Poeta Punsola número quaranta set.
COMIAT
Així acabem aquest monogràfic sobre la prostitució. És un tema tan espès que, de totes les preguntes que ha regenerat, moltes deuen haver quedat sense resposta. Per això deixarem el programa obert...
Abans d’acabar, m’agradaria llegir-vos un poema que he trobat navegant per Internet...
SARAJINA
Tenies unes sabates amb alts talons,
grans arracades, tres mocadors i dues jaquetes,
per passejar-te tranquil•lament.
Tenies un jardí per als dies de festa,
un vestit, i l’ampla finestra oberta
per pentinar-te públicament.
Tenies l’amor dels homes i llur argent,
gran experiència, gran clientela,
sempre guanyada honestament.
Tenies més que les dones
que només tenen el Sagrament.
Francesc Parcerisas
La Lea, la Pilar Gonzàlez, la Cristina, la Mercè, la Nati, la Pili i, la que us parla, la Marisa, som les responsables del programa d’avui.
Agraïm la presència de la Maria Zaloña, col•laboradora en temes socials; l’Ana Garcia, de la Vocalia de Dones Laia l’Arquera, i també l’entrevista telefònica amb la Montse Niera.
En Carles, com sempre, ha controlat la realització del programa. Moltes gràcies, Carles!
I, recordeu, us esperem cada dilluns de 4 a 5 de la tarda en el 89.3 de la FM, el dial de Mataró Ràdio.
Som Dones Reporteres de Mataró.
diumenge, 4 d’abril del 2010
En la sección de Opinions por nuestra amiga Nati
En la sección de Opinions de hoy voy a aportar mi punto de vista sobre La importancia de la educación.
Vivimos en un mundo en el que debemos esforzarnos cada día por lograr una sociedad mejor. Este anhelo se expresa en una convivencia sana y un respeto mutuo, con una práctica de los valores sociales que no sea por casualidad...
Para este objetivo, coincido con todos aquellos que consideran indispensable una formación de la persona basada en su desarrollo humano. Ello se fundamenta en el principio de que el hombre es un ser capaz de ser mejor, para bienestar suyo y de los demás.
Aprender a vivir juntos, para estar en condiciones de participar y cooperar con nuestros semejantes. Aprender a ser, para poder desarrollarnos como personas y seres humanos conjuntamente con los demás.
No podemos dejar de reconocer el papel del maestro o la maestra en la
educación. Si bien es cierto que su rol viene cambiando en atención a las nuevas demandas de la sociedad del conocimiento, hay una característica que seguirá siendo vigente a pesar de todo. Me refiero a su rol inspirador... Aquella función de la persona educadora que tal vez alguna de ustedes, queridas oyentes, haya tenido la suerte de experimentar. Esas experiencias con las que nuestro maestro o maestra nos dio enseñanzas para la vida, que nos serán de utilidad para siempre, para emplearlas en lo que vendrá o para compartirlas. Me refiero a aquello que constituye una inspiración para intentar ser mejores, para estar preparadas, para ir desarrollando nuestras virtudes e ir corrigiendo nuestros errores. De esta forma, podremos ayudarnos y ayudar a los demás,
Otro aspecto que hace de la educación un tema prioritario es que brinda a las personas una mayor probabilidad de tomar una decisión acertada a la hora de elegir. Ello significa poder definir con mayor claridad sus intereses y, por ejemplo, escoger la política más conveniente entre las ofrecidas por diferentes candidatos. Si cada uno tenemos en cuenta nuestros intereses individuales, la política escogida será la que más convenga a la mayoría de intereses en común. Es decir, se elegirá la que más beneficie a la comunidad, y así se podrá fortalecer la democracia.
La falta de educación hace más fácil el engaño y permite mantener al pueblo oprimido por clases dirigentes corruptas. Ello causa graves consecuencias en el desarrollo económico y social de cualquier país, sin permitir que se dé un cambio estructural benéfico para todos.
El refrán: “El que no sabe es como el que no ve” ilustra otro de los aspectos importantes de la educación. Una persona educada cuenta con un buen criterio para protestar por una mala acción de los grupos dirigentes. Entonces, una comunidad con un mayor nivel de educación es una comunidad más organizada y mucho más solidaria, capaz de llevar las riendas de su destino. En resumidas cuentas, la formación no es más que una vía para fortalecer la democracia y asegurar un mayor bienestar común.
Gracias a la educación, también tenemos la capacidad de valorar correctamente el trabajo, tanto propio como de los demás.
Para terminar se puede decir que una persona educada podrá educar mucho mejor a sus hijos. En este caso me refiero a la educación que se recibe en el hogar.
En la sección de Opinions de hoy voy a aportar mi punto de vista sobre (COM QUE ÉS La importancia de la educación.
Vivimos en un mundo en el que debemos esforzarnos cada día por lograr una sociedad mejor. Este anhelo se expresa en una convivencia sana y un respeto mutuo, con una práctica de los valores sociales que no sea por casualidad...
Para este objetivo, coincido con todos aquellos que consideran indispensable una formación de la persona basada en su desarrollo humano. (PUNT I SEGUIT PER SEPARAR LES IDEES) Ello se fundamenta en el principio de que el hombre es un ser capaz de ser mejor, para bienestar suyo y de los demás.
Aprender a vivir juntos, para estar en condiciones de participar y cooperar con nuestros semejantes. (PUNT I SEGUIT PER SEPARAR LES IDEES) Aprender a ser, para poder desarrollarnos como personas y seres humanos conjuntamente con los demás. (ET
No podemos dejar de reconocer el papel del maestro o la maestra en la
educación. Si bien es cierto que su rol viene cambiando en atención a las nuevas demandas de la sociedad del conocimiento, hay una característica que seguirá siendo vigente a pesar de todo. (PUNT I SEGUIT PER SEPARAR LES IDEES) Me refiero a su rol inspirador... (PUNT I SEGUIT PER SEPARAR LES IDEES) Aquella función de la persona educadora que tal vez alguna de ustedes, queridas oyentes, haya tenido la suerte de experimentar (PER A UNA MILLOR COMPRENSIÓ DE LA FRASE I LA IDEA). Esas experiencias con las que nuestro maestro o maestra nos dio enseñanzas para la vida, que nos serán de utilidad para siempre, para emplearlas en lo que vendrá o para compartirlas. Me refiero a aquello que constituye una inspiración para intentar ser mejores, para estar preparadas, para ir desarrollando nuestras virtudes e ir corrigiendo nuestros errores. De esta forma, podremos ayudarnos y ayudar a los demás,
Otro aspecto que hace de la educación un tema prioritario es que brinda a las personas una mayor probabilidad de tomar una decisión acertada a la hora de elegir. Ello significa poder definir con mayor claridad sus intereses y, por ejemplo, escoger la política más conveniente entre las ofrecidas por diferentes candidatos ). Si cada uno tenemos en cuenta nuestros intereses individuales, la política escogida será la que más convenga a la mayoría de intereses en común. (PUNT I SEGUIT PER , se elegirá la que más beneficie a la comunidad, y así se podrá fortalecer la democracia .
La falta de educación hace más fácil el engaño y permite mantener al pueblo oprimido por clases dirigentes corruptas. Ello causa graves consecuencias en el desarrollo económico y social de cualquier país, sin permitir que se dé un cambio estructural benéfico para todos.
El refrán: “El que no sabe es como el que no ve” ilustra otro de los aspectos importantes de la educación. Una persona educada cuenta con un buen criterio para protestar por una mala acción de los grupos dirigentes. Ent En resumidas cuentas, la formación no es más que una vía para fortalecer la democracia y asegurar un mayor bienestar común.
Gracias a la educación, también tenemos la capacidad de valorar correctamente el trabajo, tanto propio como de los demás.
Para terminar se puede decir que una persona educada podrá educar mucho mejor a sus hijos. En este caso me refiero a la educación que se recibe en el hogar.
dissabte, 20 de març del 2010
Bona tarda amics i amigues. El dia 8 de març vam celebrar la diada de la Dona Treballadora amb una gran participació en les diverses activitats
Una tarda més de dilluns les Dones Reporteres comencem un nou programa d’“Amb veu de Dona”.
Bona tarda amics i amigues.
El dia 8 de març vam celebrar la diada de la Dona Treballadora amb una gran participació en les diverses activitats que es van portar a terme, malgrat el mal temps. Sense anar més lluny, nosaltres li vam dedicar un programa.
Però aquesta tarda volem parlar d’un tema que també ens preocupa. Es tracta dels continguts sexistes i discriminatoris que encara emeten els mitjans de comunicació, si ens ho mirem des d’una perspectiva de gènere.
La Pili ens aportarà una visió general i molt completa sobre com és representada la figura de la dona en la publicitat i la música. Començarem així amb la secció d’Opinions.
“La dona a través dels mitjans de comunicació”. Aquest és el títol de l’Apunt psicològic d’aquesta tarda. Com sempre, a càrrec de la Pilar González i la Paloma Azpilicueta del Centre de Psicologia de Mataró.
A la secció de Fem Xarxa la Cristina entrevistarà, via telefònica, l’Anna Morero, coordinadora de continguts de l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació.
Seguidament, la Lea entrevistarà la Carme Mayugo, llicenciada en Ciències de la Informació i especialitzada en Educació en Comunicació. Serà la Dona Singular d’aquesta tarda.
Per acabar, obrirem la secció Dones d’arreu, Dones arreu. La Mercè ens presentarà la italiana Arianna Mazzeo,sociòloga i assessora en Inclusió i Gènere. Exposarà via telefònica, una crònica sobre la construcció de la imatge de la dona a través dels mitjans de comunicació a Itàlia.
Bona tarda, Pili! Aquesta tarda la secció d’Opinions té un altre format. Explica’ns breument com l’has preparat... Escoltem-la atentament!
Avui, a la secció d’Opinions, us volem parlar de quina és la imatge que es dóna de les dones a través de la majoria de la publicitat i també de la música que existeixen en el mercat.
- Tall 1: 43" (cançó Claroscuro)
L’ús instrumental d’aquesta imatge ha reforçat els estereotips de gènere i per l’imaginari col•lectiu, en dèficit de valors (societat anònima), moltes accions de discriminació positiva s’han convertit per la gent del carrer en pràctiques d’intolerància i no acceptació de la diversitat.
Els mitjans de comunicació creen un públ ic consumidor, sobretot actualment amb els nous format de programes- escombraries, on la pròpia vida personal es ven en manera sensacionalista i les dones resulten un producte més del gran circ mediàtic.
No som molt content per cert que noies joves, adolescents creixin amb el mite de l’èxit amb tot el cost que això comporta, sense valors educatius, mirant la televisió, com exemples a imitar per accedir a la societat. Doncs a Itàlia sobretot s’haurien d’apagar les televisions.
Hauríem de fer a l’inversa, sintonitzar-nos amb les street-tv, les radio comunitàries, dels barris, fanzines , que on –line la majoria, son a Italia i en altres llocs ,l’expressió més autèntica dels valors de cooperació i de comunitat que veuen les dones al centre d’un projecte.
Són experiències pro actives i positives que fan cap a una manera de fer informació més que publicitat, i que veuen la comunitat al centre, on les dones entre altres són protagonistes de un projecte comunitari i amb valors.
Esperem de poder fer una altra intervenció on finalment parlar del dret a fer informació a Itàlia sigui una realitat construïda també per les dones i per les persones. On el dret a la diversitat sigui normalitzat i institucionalitzat tal com hauria de ser per una societat que es digui democràtica.
Hola! Bona tarda, Ángeles! Quins dies de fred i neu, oi?
Per cert, què hem de dir del CENTRE D’INFORMACIÓ I RECURSOS PER LES DONES?
Recordar a les nostres oients que cada trimestre presenta noves activitats amb tertúlies, xerrades i tallers molt interessants. Més informació i inscripcions en el Centre d’Informació i Recursos de les Dones, carrer Blai Parera, número 6. Telèfon: 93 702 28 12
, explica a les nostres oients els tallers de la VOCALIA DEL PLA D’EN BOET.
Ara mateix.
Taller d’Arteràpia tots els dimecres, de vuit a dos quarts de deu de la nit.
Un altre és el d’Iniciació a la informàtica, a càrrec de la nostra companya Encarna Siles. Tots els dimarts, de les dues a les sis de la tarda, fins al 30 de març.
I a LA VOCALIA DE DONES LAIA L’ARQUERA fan xerrades, tallers, teatre, sortides... etcètera.
Per a més informació i inscripcions, aneu a la seu de la Vocalia de Dones del Pla d’en Boet. Carrer Juan Sebastián Elcano, número 6. Telèfon: 93 757 76 52.
, i LA VOCALIA DE DONES DE ROCAFONDA?
Fan un taller sobre el Coneixement de la Cultura Catalana, a través de les danses i la música.
Tots els dimarts fins el 23 de març, de set a dos quarts de nou de la tarda, en el Centre Cívic.
Durant tot l’any, organitza activitats adreçades a les dones de tota la ciutat, cada dimarts de set a nou del vespre.
El Centre Jove organitza tallers de música, trobades... etcètera, tot per al jovent.
Per a més informació i inscripcions, en el Centre Cívic de Rocafonda. Carrer, Poeta Punsola, número 47.
Amb l’Agenda donem per acabat el programa d’aquesta tarda, dedicat a la dona a través dels mitjans de comunicació. Esperem que us hagi agradat tant com a nosaltres preparar-lo.
Hem estat a l’estudi: la Pili, la Cristina, la Lea, la Mercè, l’Àngeles i, la que us parla, la Marisa, la nostra
col•laboradora Pilar González del Centre de psicologia de Mataró i l’Encarna
Agraïm la participació de l’Anna Morero, coordinadora de l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació, la Carme Mayugo, especialitzada en Educació en Comunicació, i la italiana Arianna Mazzeo, sociòloga i assesora en Inclusió i Gènere.
I al Carles per donar-nos un cop de mà portant el control tècnic, està clar!
Moltes gràcies per escoltar-nos. Us esperem, com sempre, el proper dilluns en el dial 89.3 de la FM, a Mataró Ràdio.
Som Dones Reporteres de Mataró.
I a LA VOCALIA DE DONES LAIA L’ARQUERA fan xerrades, tallers, teatre, sortides... etcètera.
Per a més informació i inscripcions, aneu a la seu de la Vocalia de Dones del Pla d’en Boet. Carrer Juan Sebastián Elcano, número 6. Telèfon: 93 757 76 52.
, i LA VOCALIA DE DONES DE ROCAFONDA?
Fan un taller sobre el Coneixement de la Cultura Catalana, a través de les danses i la música.
Tots els dimarts fins el 23 de març, de set a dos quarts de nou de la tarda, en el Centre Cívic.
Durant tot l’any, organitza activitats adreçades a les dones de tota la ciutat, cada dimarts de set a nou del vespre.
El Centre Jove organitza tallers de música, trobades... etcètera, tot per al jovent.
Per a més informació i inscripcions, en el Centre Cívic de Rocafonda. Carrer, Poeta Punsola, número 47.
Amb l’Agenda donem per acabat el programa d’aquesta tarda, dedicat a la dona a través dels mitjans de comunicació. Esperem que us hagi agradat tant com a nosaltres preparar-lo.
Hem estat a l’estudi: la Pili, la Cristina, la Lea, la Mercè, l’Àngeles i, la que us parla, la Marisa, la nostra
col•laboradora Pilar González del Centre de psicologia de Mataró i l’Encarna
Agraïm la participació de l’Anna Morero, coordinadora de l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació, la Carme Mayugo, especialitzada en Educació en Comunicació, i la italiana Arianna Mazzeo, sociòloga i assesora en Inclusió i Gènere.
I al Carles per donar-nos un cop de mà portant el control tècnic, està clar!
Moltes gràcies per escoltar-nos. Us esperem, com sempre, el proper dilluns en el dial 89.3 de la FM, a Mataró Ràdio.
Som Dones Reporteres de Mataró.
divendres, 12 de març del 2010
tutorial amb veu de dona
Hola sóc la Eleonora.
aquest és el tutorial. Un montage per reflexionar sobre els recursos que utilizeu per realitzar Amb veu de dona. Espero que sigui util.
dilluns, 1 de març del 2010
El 1977, el 8 de març va ser oficialitzat com a Dia de les Nacions Unides per als Drets de la Dona
Una tarda més de dilluns, Dones reporteres, com sempre, comencem un nou programa d’“Amb veu de Dona”
Bona tarda amics i amigues.
El dilluns 8 de març és el Dia Internacional de la Dona Treballadora. Amb motiu d’aquesta Diada, hem volgut dedicar el nostre programa a aquest esdeveniment. Per fer-ho, hem trencat el format que us tenim acostumades. Serà un programa especial on parlarem de les nostres àvies, les nostres mares i les nostres nétes. Dit d’una altra manera: del Rol de les Dones en el segle vint-i-u.
Bona tarda, Marisa!
El programa d’avui potser és d’aquells que més ens surt de dins... Com has enfocat la secció d’Opinions? Desprès d’aquests segons musicals, en endinsarem amb la Marisa en la història del 8 de març.
L'any 1945 les Nacions Unides van adherir-se al primer acord internacional que defensava la igualtat de sexes com a dret fonamental i indiscutible i trenta anys més tard, el 1975, va ser declarat "Any Internacional de la Dona".
El 1977, el 8 de març va ser oficialitzat com a Dia de les Nacions Unides per als Drets de la Dona i la Pau Internacional amb l'objectiu d'eliminar tota mena de discriminació contra les dones i els seus drets, per posar en relleu la igualtat entre els gèneres, i promoure el desenvolupament i la pau. En l'actualitat, aquesta celebració encara està prohibida en alguns països.
Lamentablement, encara avui, les dones continuen patint a tot el món situacions molt pitjors i molt més vexants que les que poden arribar a patir els homes.
Per tot això jo dic: Gràcies a totes aquestes dones que es van atrevir a sortir de casa, a creure que podien fer molt més que cuinar i netejar, a totes aquelles que van entrar a la Universitat per obrir-nos les portes a les que veníem al darrera.
Gràcies a totes les que van decidir divorciar-se quan tota la societat els deia que feien malament.
A les que es van enfrontar fora i dins de casa seva amb intolerants i tot i així van decidir seguir endavant.
A aquelles que van decidir perseguir els seus somnis, malgrat les crítiques i les pressions.
Gràcies a les nostres àvies i mares coratge que van resistir, treballant de sol a sol als camps i els tallers de confecció.
I gràcies a tots aquests homes que reconeixen la lluita de la dona pel que és, una lluita pels drets.
Seguim en el programa especial que des d’“Amb veu de dona” hem preparat per a tots i totes vosaltres, com sempre a la sintonia de Mataró Ràdio. Com ja aneu veient, avui l’estem dedicant a la celebració del Dia Internacional de la Dona Treballadora. La Marisa ens ha explicat els orígens del 8 de març i ens ha acostat a les dones que el van patir...
En memòria d’aquestes dones, aquesta tarda hem preparat una tertúlia que serà conduïda per la Pili. Bona tarda,
Pili, explica’ns breument com serà l’enfocament d’aquesta secció
I com és que t’has decidit per la tertúlia?
No us farem esperar més. De seguida la Pili, ens presentarà les contertulianes que l’acompanyen. Hi veig cares molt conegudes del programa...
[Pili presenta el tema, parlant d’ahir, avui i demà. Començant per l’ahir, sentim el primer anunci]
[Pili presenta les contertúlies. En acabat, escolten l’anunci del Norit]
A micròfon tancat estàvem parlant amb l’Àngels perquè aquest és el seu primer programa com a Dona Reportera. Bona tarda, estàs més tranquil•la?, Ja veuràs com aniràs agafant confiança...
Àngels, què podem veure en el CENTRE D’INFORMACIÓ I RECURSOS PER A LES DONES?
L’exposició: “Les paraules i les imatges transmeten valors”
Del 22 de febrer al 12 de març. De dilluns a dijous, de nou a una del migdia, i de quatre a set de la tarda. Divendres de nou a una.
Més informació i inscripcions al Centre d’Informació i Recursos per a les Dones, carrer Blai Parera, 6.
Telèfon: 93 702 2812
Marisa, parlem ara del Programa d’activitats del 8 de març...
Es clar que sí! Perquè no podem faltar a la Lectura del manifest institucional del Dia de la Dona treballadora.
Té lloc davant de l’Ajuntament el 8 de març, a les dotze del migdia.
I a les set de la tarda, les diverses vocalies de dones de la ciutat, juntament amb el col•lectiu de “Mujeres de Matagalpa”, organitzen una Acció teatral al carrer. Tindrà lloc a la Plaça Santa Anna.
Què organitza la VOCALIA DE DONES DE ROCAFONDA, Àngels?
Per a la Commemoració del 8 de març estan previstos diferents actes i un sopar de dones en el Centre Cívic de Rocafonda.
El Centre Jove organitza el passi d’un Curtmetratge titulat “Un mundo feliz” i un debat sobre el significat del 8 de març abans i ara. El divendres 5 de març a les sis de la tarda.
Per a més informació, en el Centre Cívic de Rocafonda. Carrer Poeta Punsola, 47.
La resta de programació sobre la Diada Internacionals de la Dona Treballadora es recull en un tríptic que reparteix l’Ajuntament de Mataró per la ciutat.
I està ben farcit d’activitats, oi Àngels?) La VOCALIA DE DONES DE VISTA ALEGRE...
... hi contribueix amb l’organització de la Caminada Solidària sota el lema “Mataró amb Haití”. La sortida és el 7 de març a dos quarts de nou des de el Parc Central Vell. Si voleu més informació i per a les inscripcions, truqueu al telèfon: 666 489 897 i pregunteu per en Manuel Rodríguez.
I fins aquí tot el que ha donat de sí el programa d’avui. Esperem que us hagi agradat aquest especial dedicat al rol de les dones en el segle vint-i-u.
Hem fet el programa: la Marisa, la Fina, la Pili, l’Àngels i la que us parla, la Marisa. Agraïm la presència de la Paloma Azpilicueta, la Carme Xena, i la Pilar Falcón. Juntament amb les nostres companyes Touraya i Rosi, han participat a la tertúlia.
Carles, moltes gràcies per ser amb nosaltres... al control tècnic!
I gràcies a tots i totes vosaltres per escoltar-nos en el 89.3 de la FM. Mataró Ràdio!
Som Dones Reporteres de Mataró.
Lloc: a l’Espai Sociocultural Pla d’en Boet (passatge dels Comtes Mir i Borrell, 34) Organitza: Vocalia de Dones del Pla d’en Boet
Exposició: “Simone de Beauvoir,
feminista i escriptora”
De dilluns 23 de febrer a divendres 13 de març
Recorregut per la vida i l’obra de la filòsofa i escriptora
Simone de Beauvoir, una de les intel·lectuals més visibles
i influents del segle XX.
Lloc: Centre d’ Informació i Recursos per a les Dones
(c. de Blai Parera, 6)
Horari : de dilluns a dijous, de 9 a 13 h i de 16 a 19 h.
Divendres de 9 a 13 h
Organitza: Ajuntament de Mataró
Projecció del documental
“Conciliación”
Dimecres 4 de març, a les 20 h
En acabar, debat i taula rodona a càrrec de les sociòlogues
Rosa M. Díaz, M.Victoria Cruz i Laura Díaz.
S’abordarà el tema de la conciliació de la vida laboral i la
personal.
Lloc: a l’Espai Sociocultural Pla d’en Boet
(passatge dels Comtes Mir i Borrell, 34)
Organitza: Vocalia de Dones del Pla d’en Boet
Lectura del Manifest Institucional
Divendres, 6 de març
Davant de l’Ajuntament, a les 12 h
Exposició: “La mediterrània
que ens uneix”
De divendres 6 a dijous 2 d’abril
Exposició col·lectiva d’artistes d’Algèria i Mataró que ens
apropen diferents visions de la vida i l’art. Dotze dones, dotze
mirades sobre un mateix espai creatiu.
Participen: Djezia Cherrih, Valentina Pavloskaia, Djahia Houadef,
Yasmina Saadoun, Yamina Gouichiche, Farida Sellal,
Marta Duran, Maria Pretel, Nefer Rovira, Eugenia Mugnani,
Marisa Blasco, Marga Riera.
Inauguració: divendres 6 de març, a les 18 h
A càrrec de l’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron i Espinar.
• Amb la presentació de la regidora de Joventut i Dona, Ana M.
Barrera i la participació de les autores.
• Projecció del documental de Farida Sellal “L’Imzad, una història
de dones”
• Poemes a càrrec de l’associació Taghrast- Espai Amazic i de
Manuel Patricio
Lloc: a la Nau Gaudí (c. de la Cooperativa, 47)
Horari: de dilluns a divendres de 9 a 14 h i de 17 a 22 h.
Dissabte de 10 a 13 h i de 17 a 20 h.
Organitza: Ajuntament de Mataró
“DÓNA-li empenta!”
Divendres 6 de març, a les 20.30 h
Taula rodona i presentació del llibre “Los peces de Liz” de
Laura Sánchez. A càrrec de l’autora.
El llibre, de literatura eròtica, tracta dels rols de dones i homes
en les relacions sexuals.
Lloc: a la Seu de l’Associació de Veïns de Vista Alegre
(carrer d’Almeria, s/n)
Organitza: Vocalia de Dones de Vista Alegre
Dia Internacional
de les Dones
PROGRAMA
Taula rodona “Dones regidores
a Mataró, 1979-2007”
Dissabte 7 de març, a les 19 h
Presentació del treball “Dones regidores a Mataró, 1979-
2003” a càrrec de Pilar González-Agápito amb la participació
de les regidores entrevistades.
Modera: Teresa Carreras, periodista
Lloc: a la Nau Gaudí (c. de la Cooperativa, 47)
Organitza: Ajuntament de Mataró
Sopar de dones
Dissabte 7 de març, a les 21.30 h
Sopar de les diferents entitat de dones de la ciutat. Per
participar cal que us adreceu a les Vocalies de dones dels
vostres barris per fer la reserva.
Lloc: Seu de l’Associació cultural l’Harmonia
(carrer de l’Energia, 6)
Organitzen: Vocalia de dones del Pla d’en Boet, Vocalia de dones
de Rocafonda i Vocalia de dones de Vista Alegre
feminista i escriptora”
De dilluns 23 de febrer a divendres 13 de març
Recorregut per la vida i l’obra de la filòsofa i escriptora
Simone de Beauvoir, una de les intel·lectuals més visibles
i influents del segle XX.
Lloc: Centre d’ Informació i Recursos per a les Dones
(c. de Blai Parera, 6)
Horari : de dilluns a dijous, de 9 a 13 h i de 16 a 19 h.
Divendres de 9 a 13 h
Organitza: Ajuntament de Mataró
Projecció del documental
“Conciliación”
Dimecres 4 de març, a les 20 h
En acabar, debat i taula rodona a càrrec de les sociòlogues
Rosa M. Díaz, M.Victoria Cruz i Laura Díaz.
S’abordarà el tema de la conciliació de la vida laboral i la
personal.
Lloc: a l’Espai Sociocultural Pla d’en Boet
(passatge dels Comtes Mir i Borrell, 34)
Organitza: Vocalia de Dones del Pla d’en Boet
Lectura del Manifest Institucional
Divendres, 6 de març
Davant de l’Ajuntament, a les 12 h
Exposició: “La mediterrània
que ens uneix”
De divendres 6 a dijous 2 d’abril
Exposició col·lectiva d’artistes d’Algèria i Mataró que ens
apropen diferents visions de la vida i l’art. Dotze dones, dotze
mirades sobre un mateix espai creatiu.
Participen: Djezia Cherrih, Valentina Pavloskaia, Djahia Houadef,
Yasmina Saadoun, Yamina Gouichiche, Farida Sellal,
Marta Duran, Maria Pretel, Nefer Rovira, Eugenia Mugnani,
Marisa Blasco, Marga Riera.
Inauguració: divendres 6 de març, a les 18 h
A càrrec de l’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron i Espinar.
• Amb la presentació de la regidora de Joventut i Dona, Ana M.
Barrera i la participació de les autores.
• Projecció del documental de Farida Sellal “L’Imzad, una història
de dones”
• Poemes a càrrec de l’associació Taghrast- Espai Amazic i de
Manuel Patricio
Lloc: a la Nau Gaudí (c. de la Cooperativa, 47)
Horari: de dilluns a divendres de 9 a 14 h i de 17 a 22 h.
Dissabte de 10 a 13 h i de 17 a 20 h.
Organitza: Ajuntament de Mataró
“DÓNA-li empenta!”
Divendres 6 de març, a les 20.30 h
Taula rodona i presentació del llibre “Los peces de Liz” de
Laura Sánchez. A càrrec de l’autora.
El llibre, de literatura eròtica, tracta dels rols de dones i homes
en les relacions sexuals.
Lloc: a la Seu de l’Associació de Veïns de Vista Alegre
(carrer d’Almeria, s/n)
Organitza: Vocalia de Dones de Vista Alegre
Dia Internacional
de les Dones
PROGRAMA
Taula rodona “Dones regidores
a Mataró, 1979-2007”
Dissabte 7 de març, a les 19 h
Presentació del treball “Dones regidores a Mataró, 1979-
2003” a càrrec de Pilar González-Agápito amb la participació
de les regidores entrevistades.
Modera: Teresa Carreras, periodista
Lloc: a la Nau Gaudí (c. de la Cooperativa, 47)
Organitza: Ajuntament de Mataró
Sopar de dones
Dissabte 7 de març, a les 21.30 h
Sopar de les diferents entitat de dones de la ciutat. Per
participar cal que us adreceu a les Vocalies de dones dels
vostres barris per fer la reserva.
Lloc: Seu de l’Associació cultural l’Harmonia
(carrer de l’Energia, 6)
Organitzen: Vocalia de dones del Pla d’en Boet, Vocalia de dones
de Rocafonda i Vocalia de dones de Vista Alegre
dilluns, 1 de febrer del 2010
No he fet mai de castellera, però m’encanta veure’ls actuar! T’agraden a tu també? Què en destacaries del món casteller?
Una tarda més de dilluns a les quatre (I UNS MINUTS MÉS) les Dones Reporteres comencem un nou programa de “Amb veu de Dona”.
Bona tarda a tothom. Estem a les portes del Carnaval i molta gent, sobretot el jovent, ja està pensant en la disfressa que durà. Si la compren, la lloguen o simplement se la fan ells mateixos. Si aniran sols, amb amics o en grup… Però avui no parlarem ni del Carnaval ni de disfresses ni de compres. Això... deixem-ho per un altre programa.
El tema que ens ocupa en primer lloc ens el porta la Fina a la secció d’Opinions. Ens farà un resum dels esdeveniments resultants del terratrèmol d’Haití.
Heu participat alguna vegada a fer castells? Us agradaria? O preferiu ser espectadores i gaudir de la festa? No us perdeu l’entrevista que farà la Pili a una castellera, dins de la secció de Fem Xarxa.
Cultura i Dones i Memòria Històrica, dues seccions que avui es fusionen per presentar un tema original, fruit d’un estudi força complex. Es tracta dels carrers de Mataró amb nom de dones. En aquest cas, de dones anònimes relacionades amb el món del tèxtil. Ens ho explicaran la Pili, la Touraya, l’Encarna i la Rosi.
Per acabar, la Fina entrevistarà la Lola Cases, mestra i poetessa infantil...Una dona molt activa.
Això serà a la secció de Dones Singulars!
Bona tarda, Fina! . Ja fa dies que no parem de veure imatges a les televisions de la catàstrofe d’Haití... i molt em sembla que no deixen indiferent a ningú... oi? Comencem la secció d’Opinions!
El dimarts 12 de gener de 2010, es produí un terratrèmol de magnitud 7,3 en l'escala de Ricter, a menys de 10 quilòmetres de profunditat, una sacsejada més forta i devastadora que la bomba d’Hiroshima. Es va estimar que seguiren més de quaranta rèpliques. Amb tot plegat s’enfonsaren el 70% de les edificacions i sembla que hi va haver més de 200.000 morts. Això és tant com dues vegades Mataró.
Però la magnitud d’aquesta tragèdia no s'entén sense la extrema fragilitat de la població haitiana. Físicament, per la precarietat de la seva arquitectura.
Econòmicament, por la falta de recursos para invertir en prevenció de desastres naturals.
Socialment, per la falta d’organitzacions civils preparades pera organitzar l’ajuda.
Institucionalment, per la seva falta de capacitat del govern, generada durant decennis de corrupció i falta d'atenció al bé comú.
Tots aquests factors han multiplicat l'amenaça i han fet que el risc es faci realitat en forma de catàstrofe irreparable per a centenars de milers de haitianes i haitians.
Des de la nostra societat, gairebé no podem imaginar el que suposa ser haitià –home o dona– el 2010.
Perquè ja des de molt abans del devastador sisme, Haití era incapaç de protegir eficaçment els drets humans, i en especial els de les dones i de les nenes.
Diverses organitzacions internacionals no governamentals havien presentat temps enrere una exhaustiva i detallada informació que posava de manifest les violacions sexuals i altres tipus de violència contra les dones haitianes com una forma de represàlies, intimidació, terror i degradació d’elles.
En la gran majoria dels casos, va quedar demostrat que els abusos sexuals van ser comesos per agents de l'Exèrcit i la policia i els seus auxiliars civils armats amb l'autorització o la tolerància del règim il•legal.
Les violacions sexuals van ser el resultat d'una repressió amb fins polítics. La intenció dels responsables va ser de destruir qualsevol moviment democràtic a través del terror creat per aquesta sèrie de crims sexuals.
Tot plegat fa pensar que si ara no s'actua amb rapidesa, mentre encara continua l'arribada d’ajuda humanitària, és probable que la situació només pugui a anar a pitjor.
El caos actual que regna a Haití i la fragilitat cada vegada més gran de dones i criatures creen el caldo de cultiu perfecte perquè abusos contra els drets humans i delictes sexuals passin desapercebuts i quedin impunes.
Per això, protegir els grups vulnerables de la violència sexual és tan important ara mateix com proporcionar ajuda humanitària. No ho oblidem.
Bona tarda, Pili!
No he fet mai de castellera, però m’encanta veure’ls actuar! T’agraden a tu també? Què en destacaries del món casteller?
Són un exemple claríssim de la feina en equip. Aquestes ganes de sempre pujar més amunt.... i fer pinya per aconseguir-ho... Però, qui millor per explicar-ho que la persona que tenim al costat de la Pili. Ara entrem a... Fem Xarxa!
Entrevista a la castellera
Bona tarda, Touraya, Encarna, Rosi i Pili
Potser mai havíem estat tantes per fer una secció!... Carrers amb nom de dones... No marxeu, promet ser molt interessant. Comencem amb aquesta fusió de les seccions Cultura i Dones i Memòria històrica!
CARRERS AMB NOM DE DONA
Els noms dels carrers de la nostra ciutat són aprovats en el Ple Municipal de l’Ajuntament de la nostra Ciutat per una comissió anomenada “Comissió del Nomenclàtor”.
Quina és la funció d’aquesta comissió?
Aquesta comissió va ser constituïda a l’any 1979, amb la recuperació dels Ajuntaments Democràtics amb la voluntat de facilitar la participació ciutadana,
Aquesta comissió que és consultiva se li va encarregar recuperar i normalitzar el carrerer municipal, alterat per la dictadura franquista.
Aquesta comissió, encara vigent actualment, està formada per representants dels grups politics amb representació municipal , ciutadans coneixedors de l’onomàstica de Mataró, i del seu patrimoni històric,també tècnics municipals,presideix aquesta comissió el regidor o regidora que té atribuïdes les competències de Cultura
Els criteris en que treballa la Comissió del Nomenclàtor alhora de proposar nous noms són:
-Preeminència de la toponímia local
-Vinculació del nomenclàtor mataroní a la realitat cultural,històrica , social i política de la ciutat
-Agrupació dels noms per temàtiques i sectors, sempre que sigui factible i convenient
-Dedicatòries individuals ofertes, sempre, a persones difuntes
-Fer incidència en la seva vessat didàctica,
i altres més tècniques com:
Retolació correcta en català
Establiment d’un disseny únic, així com un codi numèric únic
L’historiador Ramon Salicrú i Puig, ha recollit en un llibre el nomenclàtor històric de la nostra ciutat on els mataronins i les mataronines podem saber per que el nostre carrer té aquell nom, qui és el personatge a qui el varen dedicar,etc...
Tal i com diu ell mateix en d’introducció,
“el llibre pretén donar a conèixer l’origen del nom dels carrers i places”
“Els noms dels carrers d’uns població estan lligats a la seva pròpia realitat històrica. En ocasions deriva del topònim o nom del lloc més genuí, recollits o transmesos de generació en generació fins els nostres dies”
“En altres ocasions fan referència al nom del seus primers habitants, als promotors urbanístics de la zona.... on es va obrir la nova via.
També és dediquen sovint a sants propis del país.
O porten nom dels polítics locals.
O personatges que excel•liren en la seva professió”
Nosaltres hem volgut destacar els carrers de la nostra ciutat que porten nom de dona
En farem quatre associacions o grups
Un primer que agrupa noms d’oficis
Un altre que anomenem dones de lletres: pedagogues, escriptores...
Un tercer evocant mare de Deu o santes
I finalment un calaix de sastre on hi podem trobar: una política, una reina, propietària, etc....
Voldríem donar a conèixer algunes d’aquestes dones
Començarem avui pel primer grup;
A la nostra ciutat moltes dones han treballat al llarg de la seva vida a la Fàbrica. El Ple de l’Ajuntament a l’Octubre de l’any 2000 , a proposta de la Comissió del Nomenclàtor, va aprovar el noms dels carrers dels oficis relacionats amb el tèxtil. D’aquesta manera es va voler retre homenatge aquestes dones que d’una manera anònima varen dedicar part de la seva vida a aquesta feina.
Aquests carrers es troben situats en un polígon industrial. El del Pla d’en Boet. Prop de la carretera de Barcelona
Entre aquests oficis hi trobem
Carrer de la Teixidora:
Les teixidores eren aquelles operaries del ram tèxtil que s’encarregaven dels telers rodons,”estàndards” de mitges i mitjons i Màquines de puny o sigui màquines de mitjà i petit diàmetre
Carrer de la Bobinadora:
Les bobinadores eren les operaries del tèxtil que feien bobines o bitlles,amb fil procedent d’altres formes d’enrotllament- com madeixes, fusades, - o que passaven el fil a d’altres tipus de bitlles de diferent mida
Carrer de la Cosidora:
La feina de les cosidores consistia bàsicament a posar pedaços i tira o fer vores.
Carrer de la Resseguidora.
Les resseguidores eren les operaries que repassaven acuradament les peces per arranjar els defectes o tares i, d’aquesta manera estalviar el major nombre possible de saldos en la producció.
Carrer de la Repuntadora:
Les repuntadores eren les que feien funcionar les màquines de repuntar –també anomenada “plana”que fa el cosit amb capsula i bobina.
Carrer de la Remallaire:
Les remallaires feien funcionar les màquines que és feia servir per tancar la puntera del mitjó o de la mitja- una de les activitats tradicionalment desenvolupada –i sovint en el propi domicili– per dones treballadores del ram tèxtil
Carrer de l’Overlocaire.
Les overlocaires eren les operaries del gènere de punt que treballaven amb la màquina coneguda a Catalunya com a overloc , i que en un mateixa operació tallava i tancava el gènere que s’havia de cosir.
Aquest són els noms dels carrers que recullen els oficis dedicats al tèxtil i exercit la majoria d’ells per dones.
Hola de nou Fina! Què és el que més caracteritza la nostra convidada d’avui a Dones singulars?
De seguida, tots i totes podrem conèixer més a fons una dona realment impressionant. Música, Carles, que així ja ens anirem posant en situació... amb la nostra dona singular d’avui!
Aquesta tarda us vull presentar una persona ben coneguda per molts de nosaltres. És la Lola Casas, mestra de la escola Cami del Mig. Compagina la seva feina de mestra amb la d’escriptora. “Sóc una mestra que fa poemes” –diu– i, a més, fa articles, cursos i conferències sobre literatura i cinema, que són dues de les seves grans afeccions.
–Com estem Lola?
–En primer lloc m’agradaria que ens expliquessis com va ser que
presència de la . Lola Cases.
Carles, també volem agrair-te la teva feina al control tècnic, està clar!
Som Dones Reporteres de Mataró!
Bona tarda
dilluns, 18 de gener del 2010
Som Dones Reporteres de Mataró.
PROGRAMA DIA 18 GENER 2010
Una tarda més de dilluns les Dones Reporteres comencem un nou programa d’Amb veu de Dona.
Molt bona tarda a tothom!!!
Comencem de nou desprès de les Festes de Nadal... Però no és ben bé així... Aquestes dues primeres setmanes () un grup de Dones Reporteres emetia el primer programa de l’any 2010. Era un programa amb un caire especial... (Entre altres coses, van entrevistar una companya (de la primera època de Dones Reporteres. De seguida que ha tornat de l’estada a Nicaragua, la Cristina que ha volgut reincorporar-se al grup.
Hola Cristina! T’he vist molt animada a tornar amb nosaltres. Com és? Ens (trobaves a faltar? (Ja deus saber que estem molt contentes de tenir-te entre nosaltres. Benvinguda de nou!
Any nou, promeses de millora per a la dècada que comença... però, malauradament, la violència de gènere sempre és notícia. Recordem el cas de l’Hospitalet a principis de mes. Aquest és el tema que ha preparat la Cristina a la secció d’Opinions.
A continuació tindrem el testimoni d’una dona maltractada per la seva parella. Serà la secció de Dones Singulars.
Voleu anar al teatre? No us perdeu l’entrevista que farà la Pili a la Maria Dolors Cadena i la Montse Álvarez del col•lectiu EPMA. Avui són les protagonistes de (Fem Xarxa.
L’Ángeles és la nostra especialista en trobar dones amb una gran riquesa històrica. Aquesta vegada ens presentarà la Concha Palencia, de 93 anys. Que quina secció és? Història de Dones és lar!
Bona tarda, Cristina! Violència masclista, el teu primer treball desprès de 18 mesos a Nicaragua... quin tema de tornada! Oi? A veure què ens aportes sobre aquesta qüestió encara tan difícil d’eradicar de la nostra societat. Comença la secció d’Opinions!
OPINIONS Cristina
Bona tarda, Mercè! Tens un tema preparat sobre una dona maltractada. Segur que els agradarà escoltar-lo a les nostres oients. És l’hora de Dones singulars!
Hola! Bona tarda, Pili! . A tu t’agrada el teatre? Jo crec que hi ha molt poca gent que no li agradi. Però tens al costat unes persones que el viuen amb passió... (AIXÍ) Obrim el teló a la secció de Fem Xarxa!
Pili
Aiii Ángeles... tu i les teves dones...! Què puc dir que no t’hagi dit altres vegades? Doncs... que són encantadores i no em cansaré de dir-ho. Ja els pots donar les gràcies en nom de totes! Ens omple d’orgull donar-les a conèixer a Història de Dones, l’apartat mensual de la nostra secció Memòria Històrica. (
Ángeles
- Hola Nati, com estàs?
- Molt bé!
- Has participat en alguna activitat de les que organitza el Centre de Informació i Recursos de la Dona?
- Doncs si, ara ja fa temps i em va agradar molt. S’aprenen moltes coses.
- Et sembla que expliquem a les nostres oients què tenen preparat per a la nova temporada?
- És clar que sí!
Escolteu... Faran el taller “Intel•ligència emocional I: comunicació, com entendre’ns millor”
Tots els dimecres, del 3 de febrer al 3 de març, de dos quarts d’onze a dos quarts d’una
Un altre taller és el titulat “L’edat de la saviesa. Envellir en femení” Tots els dijous, del 4 de febrer al 8 d’abril, de les quatre a dos quarts de sis de la tarda
Informació i inscripció al Centre d’Informació i Recursos per les Dones, carrer Blai Parera , 6. Telèfon: 93 702 28 12.
Però tenim més informacions de les entitats de la ciutat... El trimestre es prepara animadet, oi? (
Taller d’arteràpia, (uii! que maco ha de ser això!)
Tots els dimecres, de vuit a dos quarts de deu del vespre .
Taller d’iniciació a la informàtica
Els dimarts, de dues a sis de la tarda.
Informació i inscripció: de dilluns a dijous, de sis a vuit del vespre, a la seu de la Vocalia de Dones del Pla d’en Boet. Carrer, Juan Sebastian Elcano, 6
Ensenyaran “Com decorar una taula amb motius florals i altres” el dia 28 de gener, a dos quarts de vuit del vespre.
Informació i inscripció a la seu de la Vocalia, carrer Almeria sense número.
Dins l’espai “Tallers compartits” es durà a terme la segona secció sobre Teràpies alternatives. El dimarts 19 de gener, de set a nou del vespre. Al Centre Cívic de Rocafonda, carrer Poeta Punsola, 47
Hem arribat al final del programa i ens ho hem passat molt bé, oi noies? . Però el que realment ens interessa és... que a vosaltres us hagi agradat tant... com a nosaltres preparar-lo.
Hem estat en l’estudi: la Cristina, l’Ángeles, la Pili, la Mercè, la Nati i la que us parla, la Marisa. Agraïm la presència de la Maria Dolors Cadena, la Montse Álvarez i la......
I, sobretot, la col•laboració i el saber fer d’en Carles en el control tècnic!!!
A vosaltres us esperem, com sempre, cada dilluns a la tarda en el Mataró Ràdio.
Som Dones Reporteres de Mataró.