dijous, 31 de març del 2011

Des de Córdoba (Argentina), diari d'una dona reportera



Sempre que viatjo m’agrada fer-ho amb “l’excusa” de poder apropar-me a experiències personals i/o col·lectives d’allà on vaig. Em sembla que és una bona manera de convertir en més significatiu i enriquidor el viatge i de conèixer el pais d’una altra forma, a través d’uns altres ulls i d’unes altres mirades. Amb l’expriència de participació al programa “Amb Veu de dona” que just ara ja fa tres anys! i que comparteixo amb totes les Dones Reporteres de Mataró -les que han passat i les que s’han incorporat en aquests tres anys i les que de ben segur s’afegiran a partir del nou taller de ràdio que hem impulsat i coordinat amb el CIRD i Teleduca i que just ha començat aquesta setmana- doncs amb aquest bagatge, venen ganes d’obrir mires, veure què fa altra gent, conèixer i compartir amb altres dones que també treballen a través de la ràdio, amb i des de la perspectiva d’igualtat de génere. Amb aquest desitg (no és l’únic) he creuat la bassa (“el charco”) per conèixer experiències de ràdio comunitària i concretament experiències de programes feministes i de xarxes entre dones. Ara estic escribint des del Centro de Comunicación y Género de Córdoba - Argentina, des del qual duen a terme el programa “Nosotras en el mundo”, les vaig conèixer fa un parell d’anys, llegint el llibre “Nosotras en el mundo de las comunicaciones” de l’editorial Icaria i ja em va entrar el cuquet de comunicar-m’hi, però no ha estat fins ara, que he tingut l’oportunitat de tornar a Argentina, que no les he pogut contactar i conèixer. La Sole, la Daniela, la Emi i la Paula, m’han acollit molt amablament aquests dies al seu local i estic fent una immersió a la seva manera de treballar i fer ràdio.

Avui han fet el seu programa, un programa de dues hores que emeten en directe i reemissió per internet a través de www.rednosotrasenelmundo.org , en aquesta xarxa també s’emeten altres programes feministes, tant de sudamèrica com també d’Espanya i Catalunya (per exemple el Mezclate conmigo&barreja’t amb mi de ràdio Cubelles http://mezclate-conmigo.blogspot.com/ que hi haurem de contactar). Com que aquesta setmana estic amb elles, m’han fet participar al programa i m’han fet explicar l’experiència de Dones Reporteres i del nostre programa “Amb Veu de dona” i m’han preguntat com treballem la xarxa de relacions amb altres associacions i col·lectius de la nostra ciutat. Ha estat molt interessant poder estar allà amb elles, en viu i en directe fent el programa i veure amb la soltura, sentit de l’humor, però també seriositat i rigor periodístic que tractaven temes tant cruus com els femicidis a Argentina, la violència cap a les persones transexuals o la violència que viuen algunes dones saharauiis, …. i tot això amb el mate amunt i avall, l’Emi en un moment m’ha dit “podemos hacer el programa sin alguna de nosotras però sin el mate no se puede hacer”. Fent el programa he estat molt conenctada amb el nostre programa i en com aquesta experiència i aquest contacte amb Red Nosotras en el Mundo el pot enriquir. Bé, no m’enrotllo més, enllaço el programa per si us el voleu descarregar i escoltar. Una abraçada i petons des del pais de la Mercedes Sosa, d'en Júlio Cortazar, del Che i de tants altres..., per cert, ahir vaig estar visitant la casa que va viure el Che amb la seva família durant la seva infantesa i adolescència. Seguim connectades. Mercè