Amb el títol: Estan canviant els estereotips de gènere en la publicitat?
el passat 16 de gener vam poder escoltar en viu i en directe, a El
Públic de Mataró, a la Gemma Cánovas i Sau, psicòloga clínica. Des de la psicologia que és el seu àmbit professional, la Gemma ens va parlar dels estereotipis de gènere, de com han canviat les estratègies publicitàries, ara amb missatges molt més sofisticats i subliminals. Vàrem poder parlar i veure (a través d'exemples d'anuncis) com es representada la dona (també les nenes) i certs temes vinculats a la dona com la menstruació, la menopausa, etc.
Podeu escoltar la infu-xerrada sencera a:
diumenge, 20 de gener del 2013
dimarts, 15 de gener del 2013
Estereotips sexistes a la publicitat
La definició de publicitat és:
l’especialització de les arts gràfiques aplicada al comerç i a la industria
destinada a les multituds i consum amb l’objectiu d’incrementar les vendes d’un
determinat producte.
Però, sovint, els anunciants i agències no
són neutres i imparcials en oferir el seu producte, també transmeten valors i es posicionen
socialment, per tant, la publicitat té importants repercussions en l’imaginari
social.
Els valors que transmeten són un model de vida
de poder i ascens de classe social, el producte que s’anuncia sol ser l’ instrument
de seducció, mimetisme i aspiració d’aquest model de vida.
Els
anuncis han anat evolucionant igual que ho ha fet la societat, però només s’han
modernitzat les formes i les imatges, el fons continua essent el mateix:
perpetuar els estereotips tradicionals.
Per persuadir s’utilitzen
imatges de persones que són rentables pel mercat. No és aquell home masclista i
aquella dona submisa que veiem als anys 60, ara mostren una dona més oberta que ocupa un lloc en el
món laboral i un home que moltes vegades es mostra com objecte, però es mantenen
els mateixos rols ja que els escenaris dels anuncis són dona - casa i home -
espai públic.
Quan anuncien algun objecte que
facilita la vida quotidiana , l’estalvi de temps que aquest proporciona indueix
a les dones que el poden dedicar al manteniment del seu cos donant una imatge
estètica determinada i al mateix temps
incitant una altra necessitat: la
de mantenir-se sempre jove i atractiva, una vegada més estar al servei de
l’home.
Quan algun espot va dedicat a
algun producte de neteja o electrodomèstic, en el qual intervé l’home,
normalment si s’ha de resoldre algun assumpte tècnic és l’home qui ho fa,
relegant de nou a la dona en un paper d’inferioritat. També es dóna la situació inversa (quan es tracta de fer
alguna tasca domèstica) quedant l’home com un inepte per desenvolupar aquestes
tasques. En ambdós casos es fa de manera graciosa, donant per fet que aquest és
el rol que pertoca a cadascú, és a dir es potencien el estereotips
tradicionals.
Podríem dir doncs que la
publicitat no és tan explícita com anys enrere però si molt més subtil.
Creiem que l’objectiu és aconseguir que es
faci una publicitat lliure de sexisme i d’estereotips obsolets. Una publicitat
que ajudi a construir una societat igualitària on homes i dones comparteixin
els mateixos rols.
Rosa Montero
Podeu escoltar el programa sencer: