diumenge, 3 de febrer del 2013

Estan canviant els estereotips de gènere en la publicitat? (tertúlia)


La publicitat és un instrument per vendre, per vendre  productes. Aquest és el seu objectiu.
Però sovint veiem que el tipus de publicitat que es fa, està,... diem-ne molt treballada i ben cert que anuncia el producte en qüestió, però també i sovint d’una manera subliminal  té repercusions en l’imaginari social.

És per això, que no ens equivocarem, si diem  que la publicitat és transmissora de valors i també d’ideologies i ho fa amb una gran capacitat d’influència, gràcies a les estratègies de persuasió que desenvolupa.

El públic objectiu és divers, però ben cert que els i les publicistes, han  detectat col·lectius més vulnerables per enfocar la seva estratègia.

En tot aquesta construcció de l’imaginari social destaca la projecció que  fa la publicitat de la dona. Sovint justificant un model patriarcal.

Una  de les estratègies utilitzades és incorporar en el missatge  publicitari, el que pensa i debat la societat. Recull els interessos del moment i els “manipula”, els converteix, en una raó a parlar.

Però els anunciants i a través de les agencies de publicitat no són neutres, focalitzen el que els interessa i si parlem de la dona, senzillament algunes imatges de dones venen més que d’altres.

Quina és la imatge més rentable?
Quines repercussions socials té la imatge projectada?




No és gens fàcil ser exigent i crítica d’una amb una mateixa davant la influència de la publicitat.

Ho hem pogut comprovar aquest dies de festes,...

on els perfums, ens han inundat,
on la tecnologia, no es presentada com un mitjà sinó una finalitat en si mateixa,
on hem de menjar certs bombons per ser una dona acollidora a casa nostra...
….i ara que ha passat el bombardeig,
hem de prendre certs  iogurts per estar en forma,
hem de fer exercici per tornar a ser el 10..., no perquè sigui el millor per la salut

Hem de ser crítiques contra la publicitat envers els cos de la dona.
Contra els rols que ens han assignat tradicionalment  a les dones (la cura, la neteja...)

Davant de la publicitat que no es capaç de mostrar diversos models d’homes, no només de la concepció de l’home masclista.
Davant la publicitat que no dóna les mateixes oportunitats als nens i a les nenes , i utilitza parametres oposats.
Si la relació entre els homes i les dones no només és l’atracció sexual.

Però volem acompanyar aquestes denuncies de reflexió positiva i cal dir que algunes publicistes, algunes administracions i persones individualment estan treballant per normalitzar aquesta situació

Dones Reporteres pugem aquest carro de treball a favor de la igualtat i de no ser consumistes perquè toca.
Volem una societat més equitativa, això és  el que ens porta i ens  agrada a  treballar  a Dones Reporteres.

Pili G.

Podeu escoltar el programa sencer: