A la nostra cultura la Pau, Eiréne, neix a l'Antiga Grècia com a divinitat. És filla de Temis, la deessa que regeix les Lleis Eternes i de Zaus el Poderós. On regnava Eiréne florexia el Benestar i la Prosperitat. Formava part d'un conjunt de deesses, les Hores o les Estacions, al costat de Didel (la Justícia) i d'Eunomía (l'Equitat i el Bon Govern). No tenien vida independent i s'encarregaven d'asegurar equilibri social en les comunitats humanes.
Temis, la mare d'Eiréne, és una divinitat oracular, la seva savies comprota tot el Cicle del Temps i els seus poders són anteriors a Zeus. Temis és, ella mateixa, fila de Gea, la Mare Terra.
Zeus assimilia i s'apropia dels atributs de Temis al casar-se amb ella. Per tant, la resta de divinitats queden al seu servei i de la comunitat masculina. Així, la Pau s'acorda entres homes, també la Justícia i el Bon Govern són conduits per homes.
La Pau, principi femení reguladro de l'Ordre, de l'Equilibri i de la Creació de Vida, esdevé un "valor abstracte" i és portada a un ordre socio-simbólic-masculí. El Pare s'apodera del saber que es transmetia de mares a filles i el transforma per aconseguir justificar el sue Poder.
El Patriarcat s'apodera doncs de valors femenins i estableix noves regles que no tenen a veure amb la mediació dels conflictes i l'autoritat femenina sinó que es transforma en un exercici de Poder on els conflictes es resolen per la força...
Per parlar de La contribució de la Dona a la Pau i al Diàleg, Dones Reporteres de Mataró vam convidar a la Noe Ayguasenosa, Diplomada en Gestió i Administració Pública i en Cultura de la Pay per la Càtedra de la UNESCO de la Pau i Màster en Seguretat Pública.
Si voleu escoltar la saviesa d'aquesta dona, cliqueu aqui¨: